Vyberte možnost Stránka

autor: | Pro 8, 2016 | Kanárské ostrovy, Španělsko, Tenerife | 0 komentářů

Datum: 16. – 18. 11.2016

Lokality: Los Gigantes, Marazul

Když jsme před pár dny kontaktovali milého snědého dědu s dredy – Philla – na workaway.com, nevěděli jsme, co nás čeká. Bude to naše první zkušenost s dobrovolničením. Marki s ním mluvila po telefonu a byla nadšená jeho příjemným hlasem. Je to milovník zvířat i lidí, hippie, dobrý člověk, který potřebuje pomoci v jeho provizorním útulku pro psy, kde jich přebývá okolo 90ti.

Komentáře předem upozorňují, že je to zde vhodné pro lidi, kteří nepotřebují moc velký komfort. To je po 2 měsících v divokých Pyrenejích přesně pro nás! Voda na den za 1 euro/ osoba. Možnost si postavit vlastní příbytek, svůj stan, spát v teepee nebo budově. Tak zněl inzerát.

Místo jsme našli snadno, zelenou celtovinu nelze od silnice přehlédnout. Dům byl na první pohled polorozpadlý, v jeho okolí byla dvě nepojízdná auta a hromady nahromaděného bordelu, vesměs překrytého stejnou zelenou sítí.

Nejdříve jsme před domem potkali Lee – příjemnou padesátnici, bydlící kousek nad Phillovým domem v malé betonové oplocené kostce s 12ti psy. Zavedla nás dovnitř a od té chvíle náš údiv nebral konce.

Poté, co jsme minuli spousty provizorních kotců se štěkajícími psy, jsme se přes několik pletivových dveří dostali do místnosti, kde bydlí Phill spolu s deseti čtyřnohými mazlíčky. Zrovna nebyl ve své kůži a ležel v posteli. Prý migréna. Chtělo to hodně přemáhání si v tomto místě sednout, natož přijmout pozvání na kávu či vodu. Psi se venčili, kde mohli. Ven nesmí, protože kolem domu ještě nejsou hotové výběhy. Neuvěřitelný zápach, špína a lásku si vyžadující zablešení psíci všude okolo.

Pozvání jsme přijali, jedna káva a voda po cestě přece přijde vhod! Alespoň jsme o hodinku později mohli najít nejvhodnější místo, kde budeme další týden chodit na WC :-).

Dozvěděli jsme se, že Phill je momentálně bez vody. Nezaplatil dodávku včas, protože mu policie zabavila nějaké peníze, které získává žebráním v turistických letoviscích. Seznámíme se s dvěmi francouzskými chlapci, kteří jsou zde zjevně dlouho a nevypadají, že by jim zdejší podmínky nějak vadily. Jeden kreslí na zeď mandaly a druhý nám připravuje onu kávu, bůhví z čeho. Ještě se tam mihnou dva španělé. To nám dodá odvahy, nebudeme tady sami.

Lee nám představí pár psů a potom už si jdeme vybrat místo, kde postavíme na další týden naše „obydlí“. Byli jsme upozorněni, že při deštích minulý týden se všude kolem domu prohnala velká voda z hor a pokud stan chceme stavět na rovinách v údolí, musíme jej podstavit paletami.

Našli jsme si místo na bývalý zemědělské terase a v průběhu týdne ho vylepšujeme k obrazu svému. Vytyčíme náš prostor kameny a vytvoříme si posezení. Škoda jen toho tvrdého a hrbolatého povrchu. Lávové kamínky jsou neskutečně ostré. Výhled je odtud čarokrásný. Máme před sebou divoký kaňon místní rezervace a moře, kam jen oko dohlédne. Slunce zrovna zapadá za obzor. Jako na dlani máme další Kanárský ostrov La Gomera.

Další překvapení přichází při setmění. Psi začnou vyvádět. Jeden vždycky rozštěká ostatní a dohromady je to koncert. A co teprve jak začnou výt! Naštěstí po půlnoci utichnou. Na všechno si člověk zvykne, takže nám to druhý den už ani nepřijde!

Ráno odhadneme, že okolo 9 je nejvhodnější čas začít něco dělat, neboť vidíme, že se kolem domu někdo pohybuje a jdeme natěšeně za Phillem. Ten smrad hned po ránu těžko překonávám. Včera mi to tolik nevadilo a divil jsem se, že je Marki večer tak skleslá.

Pár minut si povídáme a zdaleka ne všemu rozumíme. Je zde neuvěřitelně hodně práce, popisuje nám jeho plány s domem a kde umístí všechny kotce. Dům má dvě patra a celé horní patro nyní obývají psi. To se má změnit, půjdou do nových kotců před dům a uvnitř zůstanou pokoje pro dobrovolníky. Dle jeho vyprávění jich tady jezdí hodně. Teď je nás tu 6, když odjíždíme 10, přes Vánoce má dorazit dokonce 15 lidí. Nechápeme, že se v komentářích nikdo pořádně nezmínil o zdejších hygienických podmínkách. Ale je těžké tomuto dobrému člověku jakkoliv uškodit, byť jen slovem.

Po nás potřebuje pomoc se stavbou pletivových kotců před domem nebo uklidit nahromaděný nepořádek v okolí. Nakonec se ale ukáže, že je pro něj nejdůležitější řešit problém s vodou. Ta lze nabírat necelé 2 km od domu, kousek od pláže, ze soukromého potrubí. Nadšeně souhlasíme! Práce je to pro nás jednoduchá. Přineseme v kanystrech dohromady 26 litrů vody a v průběhu si dáme dlouhou pauzu na pláži. Při cestě překonáváme otevírací bránu v plotě s piktogramem zákaz vstupu :-).

Za 2 hodiny jsme zpět a Phill nám děkuje za opravdu těžkou práci, na kterou si nikdo z dobrovolníků zatím netroufnul a odmítl ji. Už po nás nic nechce, protože je moc horko, tak už si máme dát zbytek dne volno. Nechápeme a smějeme se. Pro nás to byl odpočinek. No nic, hlavně že je spokojený.

Jedeme na výlet do Los Gigantes. Jak jinak než stopem. Hned před domem jezdí i autobusy, ale to by nebylo ono. Po hodince a jednom přestupu se tam bez problémů dostaneme a ochota místních je pro nás zarážející. V tom pozitivním slova smyslu. První chlapík nás vezme do vesnice asi o 2 km dál než sám bydlí, další (mimochodem muslim) dokonce asi 5 km navíc až tam, kde si přejeme. Oba nám po cestě ukážou svůj dům, kde původně jeli.

Los Gigantes je turistické letovisko dvou tváří. V okolí přístavu působí jako běžná vesnice, výše ve svazích jsou vybudované hotelové komplexy jeden jako druhý.

Jako kdyby architekt omylem podržel klávesovou zkratku CTRL+V moc dlouho a vzniklo tak u sebe asi 150 stejných apartmánových domů, což je tady na Tenerife typický fenomén.

Pláž je tady opravdu malá, s černým pískem jako uhel, ale hlavním lákadlem jsou mohutné útesy kolmo stoupající z oceánu.

Cestou zpět potkáme Lidl, konečně ten pravý obchod! Máme ho rádi i v naší domovině. Nákup je rychlý, sortiment podobný a člověk má na chvíli pocit, že je zpátky v česku.

Ráno už samozřejmě počítáme s donáškou vody a tato práce se stane naší hlavní činností i další dny. Nabídneme Phillovi, že klidně zajdeme pro vodu dvakrát, ale nechce nás tak přetěžovat. Fakt nám to připadá směšné, jsme zvyklí pracovat trochu jinak a docela nás děsí na jaké „pracanty“ je zvyklý.

Setkáváme se s Kevinem – dalším trvalým obyvatelem domu. Ukáže nám, co je potřeba uklidit. Phill dbá na naše zdraví a trvá na dostatečném příjmu tekutin a pobytu na slunci maximálně dvě hodiny. Potom padla.

Vyrazili jsme se umýt k potrubí. Pláž je tady krásná, ale díky drsnému kamenitému charakteru a prudkým vlnám jenom kochací. Nemáme odvahu do té divoké vody vstoupit.

Později odpoledne se vydáme po silnici prozkoumat okolí. V podstatě se potvrdí rčení jednoho řidiče, kterého jsme stopli: jsme uprostřed ničeho. V okolí je nespočet banánových plantáží, které působí z ptačí perspektivy jako betonové plochy. Ve skutečnosti se jedná o šedou síťovinu, která chrání banány před prudkým sluncem.

Dojdeme k hotelu Marazul, kde je uvnitř areálu parádní vyhlídka na okolní nespoutané útesy. Krásná tečka dne.

O AUTOROVI

Kamil Perutka

Jsem v naší dvojce ten praktický a racionální článek. Chápejte to tak, že jsem ten co má nejdříve ze všeho strach, leccos vidí zbytečně skepticky a kupředu se posouvá docela pomalu. Myslím si ale, že právě díky tomu tvoříme takovou super dvojku. Na našich cestách fotím a natáčím, ať máme dostatek materiálu jak pro naše vzpomínky, tak pro tento blog. V pracovním životě se živím jako grafik, tvořím weby a snažím se také prodávat fotografie.

PODOBNÉ PŘÍSPĚVKY

Rychlé změny počasí na Monte la nuda

Noci v lese mají své velké výhody. Nefouká tam, není tam rosa, a pokud Vás nenavštíví zvěř, tak tam je celkově větší klid. To byl náš případ. Už při snídani se těšíme do sedla Passo di Pradarena.

Nejvyšši hora treku: Monte Prado

Vypadá to, že předpověď nelhala. Probouzíme se do mlhavého rána. Je tedy trochu těžší usušit stan, ale lehce profukuje, to taky pomáhá. Noc pro mne nebyla nic moc, jelikož celou noc dost foukalo a každý prudší poryv mě osprchoval.

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

NOVÉ PŘÍBĚHY PRAVIDELNĚ DO VAŠÍ SCHRÁNKY?

Nechte nám tedy e-mail a my Vám pošleme upozornění, když na blogu vyjde nový článek. Ničím navíc Vás obtěžovat nebudeme. Čestné pionýrské!